Jump directly to the page contents
© Eye Filmmuseum

Fri 01.11.
19:00

  • Director

    Jay Leyda

  • USA / 1931
    14 min. / 35 mm / Silent

A Bronx Morning

After growing up in Dayton, Ohio, Jay Leyda moved to New York in 1930 at the age of twenty to gather practical experience in experimental camerawork as the assistant of photographer and filmmaker Ralph Steiner. “My desire to work creatively for cinema is older than my knowledge of the American workers’ movement, let alone my involvement in it”, wrote Leyda in 1933 in his application letter to the Soviet film studio Mezhrabpom and traced his belated politicization to his lower middle class background. The milieu of photographers and filmmakers he experienced in his first years in New York was all the more formative for him as a result – Walker Evans, Paul Strand, Sidney Meyers, Irving Lerner, Willard van Dyke, Leo Hurwitz and many more, who experimented with the possibilities of film and photography and grasped doing so as a political practice. As a reaction to the global economic crises, they teamed up to form the Workers Film and Photo League (WFPL) in 1931 and placed their work at the service of the “exploited classes”.   

It was within the orbit of the League that Leyda made the short film A BRONX MORNING, a look brimming with curiosity at the New York neighborhood where he lived and which was then a white working class district.

  • Director

    Mikhail Kaufman

  • UdSSR / 1929
    66 Min. / 35 mm

Vesnoj

Zur Eröffnung der Reihe wird Leydas Debütfilm mit Mikhail Kaufmans VESNOJ gezeigt, dessen Thema das Auftauen, das Erwachen und die Explosionen des Frühlings sind. Kaufmann war der Bruder von Dsiga Wertow und der Mann an der Kamera in dessen Mann mit der Kamera (UdSSR 1929), dem ersten sowjetischen Film, den Leyda gesehen hat. In Moskau lernte er später die beiden Brüder kennen, mit Mikhail Kaufman verband ihn noch eine langjährige Korrespondenz. Das Eröffnungsprogramm beginnt mit einer Keynote der Filmwissenschaftlerin Masha Salazkina (Concordia University, Montreal). Die Filme werden von dem in Berlin lebenden Visual Artist, Musiker und Performer Satch Hoyt mit einer Live-Komposition auf analogen Instrumenten begleitet. Mit seinem Langzeitprojekt Afro-Sonic Mapping am Haus der Kulturen der Welt hat Hoyt vor einigen Jahren eine transnationale, diasporische Klanggeschichte erschlossen, die zu einem neuen Hören auffordert.
 
Die Kopie von BRONX MORNING kommt vom Österreichischen Filmmuseum, VESNOJ wird vom eye Filmmuseum Amsterdam zur Verfügung gestellt.

Funded by:

  • Logo Minister of State for Culture and the Media